6: Beheer openbare ruimte en Duurzaamheid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Exploitatie, bedragen x € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
Resultaat voor bestemming | LASTEN (excl. mutaties reserves) | -41.008 | -31.288 | -32.518 | -32.849 | -33.360 | -33.396 |
BATEN (excl. mutaties reserves | 25.401 | 20.985 | 21.558 | 21.861 | 22.209 | 22.597 | |
Totaal | -15.607 | -10.303 | -10.960 | -10.988 | -11.152 | -10.799 | |
Mutaties reserves | Toevoegingen aan de reserves | -972 | -931 | -930 | -930 | -930 | -90 |
Onttrekkingen aan de reserves | 609 | 251 | 251 | 251 | 251 | 90 | |
Totaal | -363 | -680 | -679 | -679 | -679 | 0 | |
Resultaat na bestemming | -15.970 | -10.983 | -11.639 | -11.667 | -11.831 | -10.799 |
De kosten van de ambtelijke inzet ten laste van dit product zijn in 2018 € 125.000 hoger als gevolg van een herschikking van de personele inzet over alle producten. In 2018 is ten opzichte van 2017 een hoger bedrag aan diensten van derden zichtbaar (- € 330.000). Dit is veroorzaakt doordat enerzijds het budget van 2017 incidenteel is verlaagd ten behoeve van een bijdrage aan de projecten Mozartlaan en F35, terwijl dit budget in 2018 wordt verhoogd als gevolg van de Areaalnota, de indexering en het nieuwe beleid (18-NB-6.2 Onderhoud wegen, straten en pleinen, 18-NB-6.4 Tegelwerk Grobbentunnel en Amerikalaan en 18-NB-6.5 Vervangingsinvesteringen wegen, straten en pleinen). Daarnaast is er ten opzichte van 2017 sprake van een rentevoordeel van € 29.000 door het verlagen van de omslagrente.
Voor de periode 2018-2020 zijn via de Kadernota (18-NB-6.1) jaarlijks extra middelen ad € 185.000 beschikbaar gesteld voor intensivering van de klimaatdoelen Energieakkoord 2016. O.a. hierdoor ontstaat dit nadelig verschil ten opzichte van het vorig begrotingsjaar.
De ambtelijke inzet ten laste van dit product is in 2018 lager als gevolg van een herschikking van de personele inzet over alle producten (€ 147.000). In 2018 stijgt het budget voor diensten van derden met € 57.000. Dit is enerzijds het gevolg van de areaaluitbreiding en anderzijds het gevolg van de toegepaste indexering.
Het nadelige verschil binnen dit product wordt vooral veroorzaakt door de extra-comptabele toerekening van de componenten voor overhead en BTW-compensatiefonds aan de afvalbegroting. Verder vinden er ten opzichte van het vorige begrotingsjaar enkele forse verschuivingen plaats in zowel de lasten- als batensfeer. Genoemd kunnen worden:
Alle bovengenoemde ontwikkelingen leiden er toe, dat er in 2018 afgerond € 7,5 miljoen aan opbrengsten nodig is om binnen het product afval volledig kostendekkend te zijn (in 2017 was dit € 8,1 miljoen).
Het voordeel op dit product ten opzichte van 2017 wordt veroorzaakt door het saldo van hogere lasten ad € 541.000 en hogere baten ad € 597.000.
De hogere baten ad € 597.000 zijn het gevolg van een jaarlijkse herberekening op basis van kengetallen (aantal woningen en aantal bedrijven) en een tariefsverhoging van 3,5%.
De kosten van de ambtelijke inzet ten laste van dit product zijn in 2018 € 50.000 hoger als gevolg van een herschikking van de personele inzet over alle producten. Daarnaast is er een kostenuitzetting van € 28.000 op diensten van derden als gevolg van onder andere de uitbreiding van het areaal. De kapitaallasten dalen daarentegen met € 75.000 door de verlaging van de omslagrente. Als gevolg van bovenstaande mutaties is de dotatie aan de voorziening in 2018 € 538.000 hoger dan in 2017.
De kosten van de ambtelijke inzet ten laste van dit product zijn in 2018 hoger als gevolg van een herschikking van de personele inzet over alle producten.